Tjenesteydelser til den belarussiske regering m.fl.

Det er forbudt direkte eller indirekte at levere en lang række tjenesteydelser til den belarussiske regering eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter instruks fra Republikken Belarus, dens regering, dens offentlige organer, selskaber eller agenturer (artikel 1jc i forordning nr. 765/2014).

  • Opdateret 23. juli 2024
  • Sanktioner mod Belarus

Det er forbudt direkte eller indirekte at levere en række tjenesteydelser til den belarussiske regering eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter instruks fra Republikken Belarus, dens regering, dens offentlige organer, selskaber eller agenturer. Tjenesteydelserne omfatter:

  • regnskabsførelses- og revisionsvirksomhed
  • bogføring
  • skatterådgivning
  • virksomheds- og ledelsesrådgivning
  • PR-tjenester
  • arkitekt- og ingeniørvirksomhed
  • juridisk rådgivning
  • IT-konsulentvirksomhed
  • markedsundersøgelser og opinionsundersøgelser
  • teknisk prøvning og analysetjenester samt reklametjenester
  • sælge, levere, overføre, eksportere eller stille software til rådighed for til ledelsen af virksomheder og software til industriel design og fremstilling, jf. bilag XXVI.

Kommissionen har i sin FAQ (som vedrører sanktionerne mod Rusland, men som kan anvendes analogt fsva. Belarus) uddybet, hvad arkitekt-, ingeniør- og IT-konsulenttjenester og juridisk rådgivning samt de øvrige tjenester dækker over. Herudover er forbuddene nærmere beskrevet i præamblerne til afgørelserne, som indfører forbuddene fsva. Rusland. Se præambel 8 i Rådsafgørelse 2022/2478 og præambel 12 og 13 i Rådsafgørelse 2022/1909.

Kommissionen har i sin FAQ uddybet om forbuddet mod at sælge, levere, overføre, eksportere eller stille software til rådighed for til ledelsen af virksomheder og software til industriel design og fremstilling (artikel 5n i forordning nr. 833/2014 med senere ændringer). Indholdet af FAQ’en kan anvendes analogt fsva. Belarus.
 

Det er forbudt såvel direkte som indirekte at levere teknisk bistand, mæglervirksomhed og andre tjenester samt finansiel bistand til de ovennævnte tjenesteydelser i forbindelse med levering af disse til Republikken Belarus, dens regering, dens offentlige organer, selskaber eller agenturer eller til fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på deres vegne eller efter instruks fra sådanne juridiske personer, enheder eller organer.

Forbuddene finder ikke anvendelse på levering af tjenester, der er strengt nødvendige for opsigelsen senest den 2. oktober 2024 af kontrakter, som ikke er i overensstemmelse med denne artikel, og er indgået inden den 1. juli 2024, eller tilknyttede kontrakter, der er nødvendige for opfyldelsen af sådanne kontrakter.

Forbuddene finder ikke anvendelse indtil den 2. januar 2025 på levering af tjenester, der udelukkende er bestemt til brug for juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Belarus, og som ejes af eller kontrolleres alene eller i fællesskab af en juridisk person, en enhed eller et organ, der er stiftet eller oprettet i henhold til retten i en medlemsstat, et land, der er medlem af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, Schweiz eller et partnerland, som opført i bilag Vb.

Forbuddene finder ikke anvendelse på levering, overførsel, eksport eller ydelser af tjenesteydelser, eller relateret teknisk eller finansiel bistand, som:

  • er strengt nødvendige for udøvelsen af retten til et forsvar i retssager og retten til effektive retsmidler
  • er strengt nødvendige for at sikre adgang til retslige, administrative eller voldgiftsmæssige procedurer i en medlemsstat
  • er nødvendige med henblik på folkesundhedsmæssige krisesituationer, akut forebyggelse eller afbødning af hændelser med betydelig indvirkning på menneskers sundhed eller som reaktion på naturkatastrofer

Erhvervsstyrelsen kan give tilladelse til en af overstående tjenesteydelser, når styrelsen har fastslået, at tjenesteydelsen er nødvendig til:

  • Humanitære formål
  • Civilsamfundsaktiviteter, der fremmer demokratiet, menneskerettigheder eller retsstatsprincipper i Belarus
  • Diplomatiske og konsulære repræsentationsdrift i Belarus
  • Sikring af kritisk energiforsyning i Unionen og køb, import eller transport til Unionen af titan, aluminium, kobber, nikkel, palladium og jernmalm
  • Sikring af kontinuerlig drift af infrastrukturer, hardware og software, der er afgørende for menneskers sundhed og sikkerhed eller for miljøsikkerheden
  • Etablering, drift, vedligeholdelse, levering og oparbejdning af brændsel og sikkerhed i forbindelse med civil nuklear kapacitet, og fortsat udformning, opførelse og ibrugtagning nødvendig til færdiggørelse af civile nukleare faciliteter samt levering af prækursormateriale til fremstilling af medicinske radioisotoper og lignende medicinske anvendelser, eller kritisk teknologi til overvågning af miljøstråling samt til civilt nukleart samarbejde, navnlig inden for forskning og udvikling
  • Levering af elektroniske kommunikationstjenester mellem EU og Belarus
  • Brug, der udelukkende er bestemt for juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Belarus, og som ejes af eller kontrolleres alene eller i fællesskab af juridiske personer, enheder eller organer, der er stiftet eller oprettet i henhold til lovgivningen i en medlemsstat, et land, der er medlem af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, Schweiz eller et partnerland, som opført i bilag Vb.

Herudover kan Erhvervsstyrelsen tillade levering af software til rådighed for ledelsen af virksomheder og software til industriel design og fremstilling, jf. bilag XXVI, efter at have fastslået, at disse tjenester er nødvendige for belarussiske statsborgeres bidrag til internationale open source-projekter.

Undtagelser, som angår firewalls
Herudover kan Erhvervsstyrelsen meddele tilladelse til levering af regnskabsførelses- og revisionsvirksomhed, bogføring og skatterådgivning, virksomheds- og ledelsesrådgivning, PR-ydelser arkitekt- og ingeniørtjenester, juridisk rådgivning og IT-konsulenttjenester efter at have fastslået, at tjenesterne er strengt nødvendige for at oprette, certificere eller evaluere en firewall, som:

a)  fjerner den kontrol, som en fysisk eller juridisk person, en enheds eller et organ, der er opført på listen i bilag I, har over aktiverne tilhørende en juridisk person, en enhed eller et organ, der ikke er opført på listen, og som er stiftet eller oprettet i henhold til en medlemsstats ret, og som ejes eller kontrolleres af førstnævnte, og
b)  sikrer, at ingen yderligere pengemidler eller økonomiske ressourcer kommer denne fysiske eller juridiske person, denne enhed eller dette organ, der er opført på listen, til gode.

Dette afsnit vedrører artikel 5n i Rusland-forordningen. Vejledningen kan anvendes analogt fsva. artikel 1jc i forordning nr. 765/2014.

Ansøgningsskemaet til undtagelse fra artikel 5n i Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer ("Ruslandforordningen") er oprindeligt designet til eksport af dual-use produkter. Skemaets oplysninger skal derfor tilpasses til artikel 5n.

Denne minivejledning er et supplement til vejledningen i selve ansøgningsskemaet og forklarer, hvordan visse punkter i skemaet skal tilpasses, som fremhævet nedenfor:

Ansøgning på vegne af en dansk statsborger
Ved ansøgning på vegne af en dansk statsborger ansat i et selskab uden for EU, skal ansøgeren angive virksomhedens navn og landet, hvori virksomheden er placeret.

Det bemærkes, at tilladelser udstedt af Erhvervsstyrelsen til danske virksomheder inkluderer danske statsborgere ansat i virksomhederne. 

Erhvervsstyrelsen udsteder ikke tilladelser til danske statsborgere bosat i andre EU-lande. Danske ansøgere skal derfor søge om tilladelse i det EU-land, hvorfra de planlægger at levere tjenesteydelsen. For at fremme udvekslingen af relevante oplysninger mellem de nationale myndigheder anbefales det at angive andre EU-lande, hvor tilsvarende ansøgninger er fremsendt til.

Valg af tilladelsestype:
Vælg 'Individuel tilladelse'. Erhvervsstyrelsen udsteder ikke globale tilladelser til Rusland.

Angiv hvilken type eksport der er tale om
'Endelig eksport' er den mest anvendte.
'Midlertidig eksport' anvendes sjældent
'Eksport til lager/distributør' er ikke muligt.

Slutbrugerens status
Slutbrugeren skal være 'Civil'.
Slutbrugeren må ikke være 'Militær/politi/efterretningstjeneste/el.lign.'

Produktbeskrivelse
Hvis der er tale om software, som omhandlet i artikel 5n, stk. 2b, da angiv samme beskrivelse af tjenesteydelsen, som anført i bilag XXXIX til Ruslandsforordningen. 

Hvis der er tale om en anden type tjenesteydelse, da angives en kortfattet og præcis beskrivelse heraf.

Vi har forståelse for, at den konkrete kategorisering kan være vanskelig især, da software kan have mange funktioner. Det essentielle er, at virksomheden ved ansøgningens indsendelse erklærer, at de angivne tjenesteydelser er omfattet af artikel 5n.

Bemærk, at det er muligt at ansøge om flere forskellige tjenesteydelser i samme ansøgningsskema. Klik på 'Tilføj' under 'Produktbeskrivelse' for hver ny tjenesteydelse
 

Kategorinummer
Angiv '833/2014' (som henviser til forordningen om restriktioner mod Rusland)
Angiv 'artikel 5n, stk. xx,' som omhandler den relevante undtagelsesbestemmelse under artikel 5n.

Varekode (8-cifret KN-kode)
Angiv ’N/A’, idet KN-koder ikke anvendes i forbindelse med tjenesteydelser og software.

Salgsværdi i DKK
Er det ikke muligt at udregne salgsværdien af tjenesteydelsen, kan der skrives 0 (nul) DKK i rubrikken.

Produktets endelige anvendelsesområde
Anvendelsesområdet skal være 'Civilt'.
Anvendelsesområde inden for 'Militær/politi/efterretningstjeneste/el.lign.' er ikke tilladt.

Angiv hvad slutbruger skal anvende produktet til
Beskriv kort, præcist og forståeligt, hvad slutbrugeren skal anvende produktet til.

Spørgsmål om artikel 4 og 5 (catch-all bestemmelserne)
Til disse to spørgsmål svarer du 'Nej'.

Skriv de supplerende oplysninger i nedenstående tekstboks
Angiv baggrunden for ansøgningen. Du er velkommen til at vedhæfte et følgebrev med supplerende oplysninger, herunder med henvisning til eventuelle tidligere ansøgninger om undtagelse fra restriktioner mod Rusland f.eks. artikel 12b.

Ikke krav om slutbrugererklæring

Ønsker du at levere en tjenesteydelse eller et produkt omfattet af artikel 5n til et datterselskab i Rusland, som ejes af en EU-virksomhed, et EØS-land eller et partnerland (USA, Japan, UK, Sydkorea, Australien, Canada, New Zealand, Norge eller Schweiz, jf. bilag VIII til forordning 833/2014), er der ikke krav om at indhente en slutbrugererklæring. Det er tilstrækkeligt blot at udfylde ansøgningsskemaet.

Krav om slutbrugererklæring

Vær opmærksom på, at du skal vedhæfte en slutbrugererklæring sammen med indsendelsen af ansøgningen, hvis du ønsker at levere en tjenesteydelse eller et produkt omfattet af artikel 5n til en virksomhed, som ikke ejes af en EU-virksomhed, et EØS-land eller et partnerland (USA, Japan, UK, Sydkorea, Australien, Canada, New Zealand, Norge eller Schweiz, jf. bilag VIII til forordning 833/2014). Slutbrugererklæringen skal være underskrevet og dateret af den endelige slutbruger. Også her er slutbrugererklæringen oprindeligt beregnet til eksport af dual-use produkter, men er den erklæring, der skal udfyldes og underskrives. 

Virk selvbetjening

Eksportkontrol - Ansøgning om tilladelse til eksport af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse

Ansøg, når din virksomhed skal eksportere produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (dual-use)

Dette afsnit vedrører artikel 5n i Rusland-forordningen. Vejledningen kan anvendes analogt fsva. artikel 1jc i forordning nr. 765/2014.

EU-Kommissionen af udgivet en opdateret FAQ om artikel 5n, hvor det i para. 35 fremhæves, at en tilladelse udstedt af den nationale kompetente myndighed i et EU-land ikke automatisk omfatter datterselskaber i andre EU-lande. Det betyder, at operatører skal ansøge om tilladelse i det EU-land, hvorfra de planlægger at levere tjenesten. Vi anbefaler dog at angive i ansøgningen andre EU-lande, hvortil en lignende ansøgning indsendes, da det vil give de nationale kompetente myndigheder mulighed for at udveksle relevante oplysninger.

Tilladelsens gyldighed

En individuel eksporttilladelse udstedt af Erhvervsstyrelsen er gyldig i 1 år fra udstedelsestidspunktet.