Tjenesteydelser og software til Rusland (artikel 5n)

Det er forbudt direkte eller indirekte at levere visse tjenesteydelser, herunder revision, arkitekt-, ingeniør- og IT-konsulenttjenester og juridisk rådgivning til den russiske regering eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland. 

  • Opdateret 25. september 2024
  • Sanktioner mod Rusland

Her kan du læse mere om forbuddene mod levering af tjenesteydelser og software samt undtagelserne hertil i medfør af artikel 5n i forordning 833/2014 med senere ændringer

Ifølge artikel 5n, stk. 7, kræves der fra den 30. september 2024 en tilladelse for at yde eller levere de tjenesteydelser og den software, der er nævnt i stk. 1, 2, 2a og 2b, hvis disse udelukkende skal bruges af juridiske personer, enheder eller organer etableret i Rusland, som ejes eller kontrolleres alene eller i fællesskab af en juridisk person, enhed eller et organ, der er stiftet i overensstemmelse med lovgivningen i Schweiz eller et EU-, EØS- eller partnerland, som anført i bilag VIII (USA, Japan, UK, Sydkorea, Canada, New Zealand, Norge, Schweiz, Liechtenstein og Island). 

Det betyder, at danske virksomheder med f.eks. datterselskaber i Rusland skal ansøge om en tilladelse hos Erhvervsstyrelsen, hvis virksomheden forsat ønsker at levere tjenesteydelser eller software til deres datterselskaber efter den 30. september 2024.

Ifølge artikel 5n, stk. 1, 2 og 2a, er det forbudt direkte såvel som indirekte at levere eller yde følgende tjenester direkte eller indirekte til den russiske regering eller til juridiske personer, enheder eller organer etableret i Rusland:

  • Regnskabsførelses- og revisionsvirksomhed, herunder skatte-, virksomheds- og ledelsesrådgivning samt PR-ydelser
  • Arkitekt- og ingeniørtjenester
  • Juridisk rådgivning
  • IT-konsulenttjenester
  • Markedsundersøgelser og opinionsundersøgelser
  • Teknisk prøvning og analysetjenester
  • Reklametjenester

I EU-Kommissionens FAQ vedr. artikel 5n uddybes begreber såsom arkitekt-, ingeniør- og IT-konsulenttjenester og juridisk rådgivning. Forbuddene er endvidere nærmere beskrevet i følgende præambler til afgørelserne, som indfører forbuddene. Se præambel 8 i Rådsafgørelse 2022/2478 og præambel 12 og 13 i Rådsafgørelse 2022/1909.

Ifølge artikel 5n, stk. 2b, er der forbudt direkte såvel som indirekte at sælge, levere, overføre, eksportere og stille software til rådighed, jf. bilag XXXIX, til ledelsen af virksomheder samt til industriel design og fremstilling, til: Ruslands regering eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland.

En uddybning af forbuddet findes i EU-Kommissionens FAQ vedr. artikel 5n.

Ifølge artikel 5n, stk. 3a, er det forbudt direkte såvel som indirekte at yde eller levere teknisk eller finansiel bistand, mæglervirksomhed eller finansiering til de ovennævnte tjenesteydelser samt software med henblik på levering af disse til den russiske regering eller til juridiske personer, enheder eller organer i Rusland. 

Retten til et forsvar i retssager og adgang til retslige, administrative eller voldgiftsmæssige procedurer i en medlemsstat

Det følger af artikel 5n, stk. 5 og 6, at forbuddene i stk. 1 og 2 ikke finder anvendelse på levering af tjenester, der er strengt nødvendige for:

  • udøvelsen af retten til et forsvar i retssager og retten til effektive retsmidler
  • at sikre adgang til retslige, administrative eller voldgiftsmæssige procedurer i en medlemsstat eller til anerkendelse eller fuldbyrdelse af en dom eller en voldgiftskendelse, som er afgivet i en medlemsstat, forudsat at en sådan levering af tjenester er i overensstemmelse med målene i forordningerne vedrørende sanktioner mod Rusland.

Folkesundhedsmæssige krisesituationer og naturkatastrofer

Det følger af artikel 5n, stk. 8, at forbuddene i stk. 2, 2a og 2b ikke finder anvendelse på på salg, levering, overførsel, eksport eller ydelse af tjenester, der er nødvendige for folkesundhedsmæssige krisesituationer, akut forebyggelse eller afbødning af en hændelse, der sandsynligvis vil have en alvorlig og betydelig indvirkning på menneskers sundhed og sikkerhed eller miljøet eller som en reaktion på naturkatastrofer.

Tjenester fra statsborgere i en medlemsstat, der før den 24. februar 2022 var og fortsat er bosiddende i Rusland

Det følger af artikel 5n, stk. 8a, at forbuddene i stk. 1, 2 og 2a, ikke finder anvendelse på levering af tjenester til de juridiske personer, enheder eller organer, der er omhandlet i stk. 10, litra h), såfremt disse er arbejdsgivere for og modtager tjenesterne fra statsborgere i en medlemsstat, der før den 24. februar 2022 var og fortsat er bosiddende i Rusland.

Humanitære formål, russiske selskaber ejet eller kontrolleret af et selskab oprettet iht. lovgivning i et EU-, EØS- eller partnerland, mv. 

Det følger af artikel 5n, stk. 10, at Erhvervsstyrelsen kan give tilladelse til salg, levering, overførsel, eksport eller ydelse af tjenesteydelser og software, som er nævnt i 1, 2, 2a, 2b og 3a, når styrelsen har fastslået, at leveringen er nødvendig til:

  • humanitære formål (litra a)
  • civilsamfundsaktiviteter, der fremmer demokratiet, menneskerettigheder eller retsstatsprincipper i Rusland (litra b)
  • diplomatiske og konsulære repræsentations drift i Rusland (litra c)
  • sikring af kritisk energiforsyning i EU samt køb, import eller transport af titan, aluminium, kobber, nikkel, palladium og jernmalm (litra d)
  • fortsat drift af infrastrukturer, herunder hardware og software, der er afgørende for sundhed, sikkerhed eller miljøsikkerhed (litra e)
  • etablering, drift, vedligeholdelse, levering og oparbejdning af brændsel og sikkerhed ifm. civile, medicinske eller miljømæssige nukleare aktiviteter og faciliteter (litra f)
  • levering af elektroniske kommunikationstjenester mellem EU og Rusland (litra g)
  • brug udelukkende for juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland, og som ejes eller kontrolleres alene eller i fællesskab af juridiske personer, enheder eller organer, der er stiftet eller oprettet iht. lovgivningen i en medlemsstat, EØS, Schweiz eller et partnerland som opført i bilag VIII (litra h). 

Firewalls

Det fremgår af artikel 5n, stk. 9a, at uanset stk. 1 og 2 kan Erhvervsstyrelsen give tilladelse til ydelse eller levering af regnskabsførelses- og revisionsvirksomhed, bogføring og skatterådgivning, virksomheds- og ledelsesrådgivning, PR-ydelser arkitekt- og ingeniørtjenester, juridisk rådgivning og IT-konsulenttjenester efter at have fastslået, at tjenesterne er strengt nødvendige for at oprette, certificere eller evaluere en firewall, som:

  • fjerner den kontrol, som en fysisk eller juridisk person, enhed eller organ, der er opført på listen i bilag I til forordning nr. 269/2014, har over aktiverne i en juridisk person, en enhed eller et organ, der ikke er opført på listen, og som er stiftet eller oprettet i henhold til en medlemsstats ret og ejes eller kontrolleres af førstnævnte, og
  • sikrer, at ingen yderligere pengemidler eller økonomiske ressourcer kommer denne fysiske eller juridiske person, denne enhed eller dette organ, der er opført på listen, til gode.

Internationale open sourcer-projekter

Det følger af artikel 5n, stk. 9b, at uanset stk. 2b kan Erhvervsstyrelsen give tilladelse til salg, levering, overførsel, eksport eller tilrådighedsstillelse af software til ledelsen af virksomheder og til industriel design og fremstilling, jf. bilag XXXIX, til Ruslands regering, eller i Rusland hjemmehørende juridiske personer, enheder eller organer, hvis Erhvervsstyrelsen fastslår, at disse tjenester er nødvendige for russiske statsborgeres bidrag til internationale open source-projekter.

En individuel tilladelse udstedt af Erhvervsstyrelsen er gyldig i 1 år fra ikrafttrædelsesdatoen.

En tilladelse dækker ikke datterselskaber i andre EU-lande

I EU-Kommissionens FAQ vedr. artikel 5n, para. 35, fremhæves, at en tilladelse udstedt af den nationale kompetente myndighed i et EU-land ikke automatisk omfatter datterselskaber i andre EU-lande. Det betyder, at EU-operatører skal ansøge om tilladelse i hvert EU-land, hvorfra de planlægger at levere tjenesten. Erhvervsstyrelsen anbefaler dog ved indsendelse af lignende ansøgninger i forskellige medlemslande, at det angives, hvilke lande, som har modtaget lignende ansøgninger, idet orienteringen giver de nationale kompetente myndigheder mulighed for at udveksle relevante oplysninger.

Ansøgningsskemaet til tilladelse i medfør af artikel 5n i Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer ("Ruslandforordningen") er oprindeligt designet til eksport af dual-use produkter. Skemaet skal udfyldes som ved dual-use-eksportansøgninger, mens der er visse punkter i skemaet, der skal tilpasses til artikel 5n. 

Nedenstående minivejledning er et supplement til vejledningen i selve ansøgningsskemaet og forklarer, hvordan visse punkter i skemaet skal tilpasses. 

Ansøgning på vegne af en dansk statsborger

Ved ansøgning på vegne af en dansk statsborger ansat i et selskab uden for EU, skal ansøgeren angive virksomhedens navn og landet, hvori virksomheden er placeret. (OBS! Se ovenfor, hvis den danske statsborger forinden krigen var og fortsat er bosiddende i Rusland)

Det bemærkes, at tilladelser udstedt af Erhvervsstyrelsen til danske virksomheder inkluderer danske statsborgere ansat i virksomhederne. 

Erhvervsstyrelsen udsteder ikke tilladelser til danske statsborgere bosat i andre EU-lande. Danske ansøgere skal derfor søge om tilladelse i det EU-land, hvorfra de planlægger at levere tjenesteydelsen. For at fremme udvekslingen af relevante oplysninger mellem de nationale myndigheder anbefales det at angive andre EU-lande, hvor tilsvarende ansøgninger er fremsendt til.

Valg af tilladelsestype

Vælg 'Individuel tilladelse'. Erhvervsstyrelsen udsteder ikke globale tilladelser til Rusland.

Angiv hvilken type eksport der er tale om

'Endelig eksport' er den mest anvendte.
'Midlertidig eksport' anvendes sjældent
'Eksport til lager/distributør' er ikke muligt.

Slutbrugerens status

Slutbrugeren skal være 'Civil'.
Slutbrugeren må ikke være 'Militær/politi/efterretningstjeneste/el.lign.'

Produktbeskrivelse

Hvis der er tale om software, som omhandlet i artikel 5n, stk. 2b, da angiv samme beskrivelse af tjenesteydelsen, som anført i bilag XXXIX til Ruslandsforordningen. 

Hvis der er tale om en anden type tjenesteydelse, da angives en kortfattet og præcis beskrivelse heraf.

Vi har forståelse for, at den konkrete kategorisering kan være vanskelig især, da software kan have mange funktioner. Det essentielle er, at virksomheden ved ansøgningens indsendelse erklærer, at de angivne tjenesteydelser er omfattet af artikel 5n.

Bemærk, at det er muligt at ansøge om flere forskellige tjenesteydelser i samme ansøgningsskema. Klik på 'Tilføj' under 'Produktbeskrivelse' for hver ny tjenesteydelse

Kategorinummer

Angiv '833/2014' (som henviser til forordningen om restriktioner mod Rusland)
Angiv 'artikel 5n, stk. xx,' som omhandler den relevante undtagelsesbestemmelse under artikel 5n.

Varekode (8-cifret KN-kode)

Angiv ’N/A’, idet KN-koder ikke anvendes i forbindelse med tjenesteydelser og software.

Salgsværdi i DKK

Er det ikke muligt at udregne salgsværdien af tjenesteydelsen, kan der skrives 0 (nul) DKK i rubrikken.

Produktets endelige anvendelsesområde

Anvendelsesområdet skal være 'Civilt'.
Anvendelsesområde inden for 'Militær/politi/efterretningstjeneste/el.lign.' er ikke tilladt.

Angiv hvad slutbruger skal anvende produktet til

Beskriv kort, præcist og forståeligt, hvad slutbrugeren skal anvende produktet til.

Spørgsmål om artikel 4 og 5 (catch-all bestemmelserne)

Til disse to spørgsmål svarer du 'Nej'.

Skriv de supplerende oplysninger i nedenstående tekstboks

Angiv baggrunden for ansøgning om tilladelse. Du er velkommen til at vedhæfte et følgebrev med supplerende oplysninger, herunder med henvisning til eventuelle tidligere ansøgninger om undtagelse fra restriktioner mod Rusland f.eks. artikel 12b.

Ikke krav om slutbrugererklæring

Ønsker du at levere en tjenesteydelse eller et produkt omfattet af artikel 5n til et datterselskab i Rusland, som ejes af en EU-virksomhed, et EØS-land eller et partnerland (USA, Japan, UK, Sydkorea, Australien, Canada, New Zealand, Norge eller Schweiz, jf. bilag VIII til forordning 833/2014), er der ikke krav om at indhente en slutbrugererklæring. Det er tilstrækkeligt blot at udfylde ansøgningsskemaet.

Imidlertid kræver systemet, at der skal vedhæftes en slutbrugererklæring for at komme videre i ansøgningsskemaet. Vedhæft derfor et vilkårligt dokument eller en uddybning til ansøgningen, hvorefter de resterende felter i ansøgningsskemaet kan udfyldes.

Krav om slutbrugererklæring

Vær opmærksom på, at du skal vedhæfte en slutbrugererklæring sammen med indsendelsen af ansøgningen, hvis du ønsker at levere en tjenesteydelse eller et produkt omfattet af artikel 5n til en virksomhed, som ikke ejes af en EU-virksomhed, et EØS-land eller et partnerland (USA, Japan, UK, Sydkorea, Australien, Canada, New Zealand, Norge eller Schweiz, jf. bilag VIII til forordning 833/2014). Slutbrugererklæringen skal være underskrevet og dateret af den endelige slutbruger. Også her er slutbrugererklæringen oprindeligt beregnet til eksport af dual-use produkter, men er den erklæring, der skal udfyldes og underskrives. 

Virk selvbetjening

Eksportkontrol - Ansøgning om tilladelse til eksport af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse

Ansøg, når din virksomhed skal eksportere produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (dual-use)

Ansvarlige myndigheder

På Udenrigsministeriets hjemmeside kan du finde en samlet oversigt over de myndigheder, som administrerer og vejleder om de forskellige bestemmelser i EU’s sanktioner.

Gå til Udenrigsministeriets hjemmeside