På baggrund af Ruslands invasion af Ukraine er det forbudt at eksporte dual-use produkter opført på bilag I til dual-use forordningen til Rusland. Der gælder dog visse undtagelser fra forbuddet, som du kan læse om på denne side. Du finder link til Rusland- og dual-use forordningerne i boksen 'Lovgrundlag' nederst på siden.
Undtagelser fra forbuddene, som kræver tilladelse fra Erhvervsstyrelsen
Det kræver altid tilladelse at eksportere dual-use produkter til Rusland efter dual-use forordningen. Herudover lægger sanktionerne mod Rusland yderligere restriktioner på, hvornår en eksport af dual-use produkter er tilladt.
Erhvervsstyrelsen skal ved udstedelse af tilladelser efter dual-use forordningen tage hensyn til sanktionerne mod Rusland. Erhvervsstyrelsen kan udstede tilladelse til, at dual-use produkter eksporteres til Rusland, hvis eksporten sker til ikkemilitær anvendelse og til en ikkemilitær slutbruger og herudover er bestemt til:
- Humanitære formål, sundhedsmæssige nødsituationer eller som reaktion på naturkatastrofer
- Medicinske eller farmaceutiske formål
- Midlertidig eksport af produkter til nyhedsmedier
- Softwareopdateringer af produkter til civile slutbrugere
- Brug som forbrugerkommunikationsudstyr
- Personligt brug for fysiske personer, der rejser til Rusland, eller medlemmer af deres nærmeste familie.
Baggrund for kravet om tilladelse
Der er ved eksport til disse formål ikke krav om tilladelse efter EU's sanktioner mod Rusland, men efter kravene i dual-use forordningen. Der er dog krav om, at eksportøren i tolderklæringen skal angive, under hvilken undtagelsesbestemmelse eksporten sker. Eksportøren skal herudover, senest 30 dage efter eksporten har fundet sted, underrette Erhvervsstyrelsen om den første eksport under den pågældende undtagelsesbestemmelse. Dette gælder dog ikke for eksport af produkter, hvis anvendelse falder ind under litra g ovenfor.
Yderligere undtagelser, som kræver tilladelse
Erhvervsstyrelsen kan udstede tilladelse til eksport af dual-use produkter til Rusland, hvis der er tale om eksport til ikkemilitær anvendelse af en ikkemilitær slutbruger, og hvis eksporten har én af følgende formål:
- Samarbejde mellem EU-medlemsstater og den russiske regering på rent civile områder
- Mellemstatsligt samarbejde vedrørende rumprogrammer
- Vedligeholdelse af civile nukleare kapaciteter
- Søfartssikkerhed
- Til brug for civile, ikke-offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnetværk som ikke er offentligt ejet
- Udelukkende er beregnet til brug for enheder, der er ejet eller kontrolleret af et EU-selskab
- Beregnet til Unionens, medlemsstaternes og partnerlandes diplomatiske repræsentationer
- Sikring af cyber- og informationssikkerhed.
Hvornår må Erhvervsstyrelsen ikke udstede tilladelse?
Erhvervsstyrelsen må ikke udstede tilladelse, hvis styrelsen har rimelig grund til at tro, at:
I. Slutbrugeren kan være en slutbruger inden for militæret eller en person eller enhed, som fremgår af bilag IV til Rusland-forordningen (liste over militære slutbrugere), eller hvis produkterne kan have militær slutanvendelse, medmindre sådan eksport er tilladt i henhold til artikel 2b, stk. 1, litra a, eller
II. produkterne eller teknologien skal anvendes i enten luftfartsindustrien eller rumindustrien, medmindre sådan eksport er tilladt i henhold til artikel 2, stk. 4, litra b, eller
III. produkterne eller teknologien er beregnet til energisektoren, medmindre sådan eksport er tilladt i henhold til artikel 3, stk. 3-6.
Særligt for Caspian Pipeline Consortium
Erhvervsstyrelsen kan under visse omstændigheder meddele tilladelse til eksport af dual-use produkter og teknologi til brug for Caspian Pipeline Consortiums rørledninger og tilhørende infrastruktur, jf. artikel 5q. For mere information om denne undtagelsesbestemmelse kan Erhvervsstyrelsen kontaktes via de kontaktinformationer, som fremgår nederst på siden.
Forbud mod teknisk bistand, mæglervirksomhed og finansiering samt salg af IP-rettigheder eller forretningshemmeligheder
Forordningen indeholder også forbud mod direkte eller indirekte at yde teknisk bistand, mæglervirksomhed og finansiel bistand til alle dual-use produkter og teknologier i forbindelse med salg, levering, overførsel, fremstilling, vedligeholdelse og anvendelse af produkterne og teknologien til fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer i Rusland eller til brug i Rusland.
Herudover er det forbudt direkte eller indirekte at sælge, licensere eller på anden måde overføre intellektuelle ejendomsrettigheder eller forretningshemmeligheder i forbindelse med dual-use produkter og teknologi og disses levering, fremstilling, vedligeholdelse og anvendelse af produkterne og teknologien til fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer i Rusland eller til brug i Rusland.
Forbud mod transit igennem Rusland
Transit via Ruslands område af dual-use produkter og teknologi, som eksporteres fra Unionen, er forbudt. Erhvervsstyrelsen kan dog give tilladelse til transit af Ruslands område af dual-use produkter og teknologi, efter at have fastslået, at produkterne er bestemt til et af følgende formål:
- b) Mellemstatsligt samarbejde vedrørende rumprogrammer.
- c) Vedligeholdelse af civile nukleare kapaciteter.
- d) Søfartssikkerhed.
- h) Sikring af cyber- og informationssikkerhed.
Årvågenhed
Generelt opfordres virksomhederne til at udvise den største årvågenhed i forbindelse med eksport af dual-use produkter og teknologi til Rusland. Det er virksomhedens ansvar at være opmærksom på de til enhver tid gældende regler.
Virk selvbetjening
Rusland – meddelelse om anvendelse af undtagelser, jf. art. 2, stk. 3, og art. 2a, stk. 3.
Meddel, når din virksomhed har anvendt en af undtagelsesbestemmelserne i forordning 833/2014 til eksport af produkter til Rusland på bilag VII eller i dual-use kontrollisten (bilag I til forordning 2023/996).
Ansvarlige myndigheder
På Udenrigsministeriets hjemmeside kan du finde en samlet oversigt over de myndigheder, som administrerer og vejleder om de forskellige bestemmelser i EU’s sanktioner.
Lovgrundlag
Kontrollisten over dual-use produkter finder du i bilag I til forordning 2023/996.